Melodifestivalen genom tiderna

7/2 – 3/3  2019
Enligt Nordiska Museet är Melodifestivalen en av vår tids moderna högtider.
Varumärket Melodifestivalen är idag större än innehållet i tv-programmet som rankas som en av Sveriges största underhållningsprogram som ska utse Sveriges representant till ESC.

Melodifestivalen engagerar Sverige under sex veckor. Publiken köper biljetter till evenemanget innan de vet vilka programledarna är, artisterna är och hur musiken låter. Det finns med andra ord en stor tilltro till just varumärket Melodifestivalen.

Ett av få varumärken som samlar alla. Folkligt men också lyxigt och glammigt. Proffsigt och underhållning man tycker mycket om, både publik och media.

I utställningen Melodifestivalen genom tiderna kan du se och lyssna på bidrag ända från starten 1958. Utställningen som producerats i samarbete mellan Vänermuseet, Bert Karlsson, Thomas G:son, SVT och Skaraborgs kommunalförbund innehåller en blandning av guldskivor, Eurovisionpokal, sångfågelpokaler, affischer, artister och musik.